Harimau Muda : Malaysia 7 , Filipina 0



SKUAD Harimau Muda 'bermaharajalela' di bumi Myanmar.Petang semalam, pasukan Filipina teruk 'dikerjakan' anak-anak buah Ong Kim Swee yang berjaya melakar kemenangan besar 7-0 dalam aksi kedua Kumpulan G kelayakan Piala AFC Bawah 22 Tahun (B-22) di Stadium Aung San, Yangon.
Peledak berbisa, Mohd. Rozaimi Abdul Rahman ternyata berada dalam kelas tersendiri apabila melakar empat gol dalam perlawanan itu sekali gus menghidupkan semula misi Harimau Muda yang tewas tipis 2-3 kepada Korea Selatan dalam aksi pembuka tirai Sabtu lepas.
Dalam perlawanan semalam, Malaysia terlebih dahulu di depan apabila Mohd. Rozaimi mudah menyempurnakan hantaran Wan Zaharulnizam Wan Zakaria seawal minit kedua.
Mohd. Fandi Othman kemudiannya berjaya menggandakan kelebihan skuad muda negara pada minit ke-32 sebelum Mohd. Rozaimi menjaringkan gol ketiga dua minit kemudian.
Wan Zaharulnizam semakin meletakkan Malaysia selesa di depan apabila berjaya menjaringkan gol keempat Harimau Muda pada minit ke-39 hasil hantaran menarik Ashri Chuchu.
Sebaik babak kedua bersambung, Mohd. Rozaimi jelas tidak menunjukkan sebarang perasaan simpati apabila meledak dua lagi gol pada minit ke-68 (penalti) dan ke-74 sebelum jaringan D. Saarvindran pada masa kecederaan akhirnya melengkapkan mimpi ngeri The Azkals.
"Saya bersyukur dengan kemenangan ini, kesungguhan pemain juga cukup terpuji apabila beraksi dengan cukup bagus (semalam).
"Saya juga gembira dengan jumlah jaringan Mohd. Rozaimi, inilah yang saya mahukan apabila kesemua penyerang memiliki sentuhan penyudah yang berkesan supaya kita tidak terlalu bergantung kepada keupayaan seorang penyerang semata-mata," kata Kim Swee selepas tamat perlawanan.
Selepas ini, Harimau Muda bakal menentang Taiwan (Khamis ini) dan Vietnam (30 Jun) di stadium yang sama sebelum aksi terakhir berdepan cabaran Myanmar di Stadium Thuwunna pada 3 Julai depan.
Dua pasukan terbaik dari setiap kumpulan akan mara ke pusingan akhir yang dijadualkan berlangsung tahun depan. Turut layak ialah pasukan ketiga terbaik daripada tujuh kumpulan peringkat kelayakan.
Terdahulu, skuad Korea Selatan yang dikendalikan Kim Tae Young juga melakar kemenangan kedua selepas membelasah Taiwan 8-1 sementara Myanmar menewaskan Vietnam 3-1 dalam dua lagi aksi Kumpulan G semalam.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pelbagai Lagi Artikel Menarik