CONTOH : PULAU SEMAKAU : PULAU SAMPAH SARAP SINGAPURA YANG MENJADI CONTOH DUNIA (10 GAMBAR)






Di Malaysia masalah penimbunan sampah sarap semakin kronik sehingga menyebabkan orang ramai marah. Di Selayang ada sebuah landfill yang kalau hujan sahaja semerbaklah bau sampah penghuni yang duduk berdekatan. Pernah keluar TV3 lengkap dengan laporan Karam Singh Walia tetapi sehingga kini masalah belum selesai.

Hari ini mari lihat bagaimana Singapura menguruskan sisa pejal mereka. Pulau Semakau ialah pulau sampah yang kini ditambak menggunakan sisa sampah dari pulau ini sendiri. Pulau Semakau pada asalnya ialah sebuah perkampungan nelayan dan menjadi syurga pemancing. Ia dibuka pada tahun 1999 sebagai satu-satunya tempat pelupusan sampah pejal negara ini.  Debu dari sampah yang dibakar dari empat pusat pembakaran sampah Singapura dibawa ke Pulau Semakau pada waktu malam untuk dijadikan bahan tambakan. Jika dilihat dari udara ada terdapat kolam-kolam air yang menanti untuk diisikan oleh debu-debu sampah ini. Tak perlu import tanah dari Johor untuk menambak!

Walaupun ianya hanya seluas 3.5 kilometer persegi, Pulau Semakau dijangka dapat menampung sampah Singapura sekurang-kurangnya sehingga 2045Agensi Alam Sekitar Kebangsaan Singapura percaya dengan pengurusan sampah dan kempen kesedaran kitar semula pulau ini boleh digunakan dengan lebih lama lagi.


Paling menarik tentang Pulau Semakau ialah ianya kini sebuah pulau hijau. Warga Singapura boleh melawat pualu ini untuk beriadah dan menikmati keindahan alam. Yes this sounds crazy tetapi pulau Semakau juga merupakan GREEN LUNG yang bersih tanpa sebarang pencemaran. Anda boleh piknik tanpa diganggu bau busuk. Pulau Semakau termasuk di dalam senarai 9 projek mesra alam paling menakjubkan di dunia


SUMBER : SINI
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...