Berita : Keadaan bayi dibuang belakang kedai kini stabil



SUNGAI SIPUT - Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) akan memfailkan perintah mahkamah bagi membolehkan seorang bayi perempuan yang dijumpai di Taman Lapangan Setia, di Ipoh diletakkan di bawah penjagaan sementara di sebuah rumah kebajikan di Kuala Kangsar.

Exco kerajaan negeri, Datuk Rusnah Kassim berkata, JKM juga akan berusaha untuk mendaftarkan bayi tersebut dalam masa terdekat.

Menurutnya, buat masa ini, pihaknya akan mengambil langkah awal mendapatkan terbitan iklan di akhbar bagi mengesan waris kepada bayi berkenaan.

“Pagi tadi (semalam) saya ada melawat bayi tersebut dan keadaan bayi tersebut sihat dan selamat. Begitu pun, ada sedikit kesan lebam di badannya, jari pun seakan melecur,” katanya kepada media, semalam.

Bayi seberat 2.4 kilogram yang masih lagi belum diketahui identitinya itu kini berada dalam keadaan sihat dan stabil di Hospital Raja Permaisuri Bainun, Ipoh.

Pada perkembangan sama, Rusnah turut menyelar tindakan individu yang membuang bayi sedangkan tempat perlindungan bayi ada disediakan di kawasan berhampiran tempat bayi tersebut dijumpai.

“Kalau tiada orang mendengar tangisan bayi tersebut, mungkin bayi itu sudah pun meninggal dunia. Nasib baik ada orang yang jumpa bayi itu. Kalau bayi itu diletakkan di tempat yang dikhaskan untuk bayi seperti itu, sudah pasti bayi itu akan selamat,” katanya.

Semalam, Sinar Harian melaporkan seorang bayi perempuan cukup sifat dan masih bertali pusat ditinggalkan tidak berpakaian dalam keadaan tertiarap di lorong belakang sebuah kedai.

Bayi tersebut ditemui seorang juru kimpal yang kebetulan sedang melakukan kerja-kerja memasang jeriji besi bersama rakannya di sebuah kedai di situ.

SUMBER : SINAR HARIAN 11/12
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...